søndag 12. mai 2013

"360"

Itunes har ikke verdens største utvalg av filmer, men innimellom finner jeg noen skikkelige godbiter. Denne valgte jeg pga Jude Law - en av mine store helter, både fordi han spiller godt, men også fordi han er så vakker. Rollelisten har mange gode skuespillere, blant annet Anthony Hopkins.  Filmen er laget av Fernando Meirelles (City of God) og jeg ser at kritikerne har vært tildels nådeløse i omtalen av 360, uten at det demper min begeistring.

Den handler kanskje mest om utroskap, kombinert med menneskets iboende lengsel etter fellesskap og kjærlighet. Ensomhet, med andre ord - ensomheten i tosomheten kan som kjent være den mest grusomme varianten av dem alle. De menneskene vi møter har til felles at de er ensomme, og at den enkeltes valg påvirker andre, både nære og mennesker de ikke har truffet. På en intikrat måte er noen av historiene i filmen bundet sammen - som en form for novelleroman.

I filmen tas vi fra by til by, vi er i Paris, Wien, vi besøker USA og vi dropper innom Slovakia. De ulike rollene er sympatiske og tildels gjenkjennelig, og historiene er gode. Om ikke en total feel-good opplevelse (her er det ikke mange happy endings), så er dette i hvertfall en super filmopplevelse. Anbefales - både for deg som er ensom i tosomheten, du som vil ligge under dynen med et Ipad, og dere som vil sitte tett sammen i sofaen. Denne inviterer til noe for enhver smak.







2 kommentarer:

  1. Denne filmen fikk jeg veldig lyst til å se! Elsker film, men har dessverre så sjelden muligheter til å gå på kino etter at jeg ble pensjonist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du ikke har Ipad, kan det anbefales. Da kan du se hvor du vil og når du vil!

      Slett