mandag 22. mars 2010

Ida Jessen - Børnene


Børnene er en frittstående fortsettelse av Den der lyver og Det første jeg tenker på. Frittstående i betydningen at det overhodet ikke er fortsettelser av de andre bøkene. Vi er i den samme oppdiktede byen Hvium, men vi møter andre mennesker.
Solvej er sykepleier og reiser til Hvium for å være i nærheten av sin 5 år gamle datter, Christiane. Datteren bor i Hvium med faren og hans nye kjæreste. Solvej har mistet omsorgen for datteren etter å ha innledet et forhold til en gift mann. Vi følger Solvej gjennom to perioder: i den første vanskelige og i den andre perioden når Solvej har slått seg til ro og fått et godt liv i Hvium.
Handlingen tematiserer morskapet. Solvej mister nesten datteren sin, til fordel for en mann. I boken beskrives sorgen, raseriet, fortvilelsen og frustrasjonene Solvej har - på en overbevisende og bra måte. Jeg opplevde å forstå hva Solvej gjorde, og hvorfor hun i noen tilfeller tok noen alvorlige feilvurderinger.
Denne boken er på høyde med ABC. Jessen har en skrivemåte og en tilnærming som er helt spesiell, og inviterer leseren til å bli kjent med hovedpersonene, som ikke så mange andre forfattere klarer.
Se link for dansk anmeldelse.
Anbefales!
God bok!


4 kommentarer:

  1. Høres veldig lovende ut! Jeg likte veldig god ABC, så det spørs om denne må på listen min etterhvert. Leste du den på dansk, eller finnes den på norsk?

    SvarSlett
  2. Jeg leste den på dansk - tror ikke den har kommet på norsk. Håper danskene er gode på e-bøker, det hadde gjort livet en del lettere - da er dte bare å handle helt hemningsløst :-)

    SvarSlett
  3. Dette høres lovende ut. Denne kommer nemlig på norsk i august på Cappelen Damm. Jeg likte også godt både ABC og Det første jeg tenker på.

    SvarSlett
  4. Denne kommer på norsk i august! Hører den har fått kjempekritikker i Danmark. Jeg likte også godt ABC og Det første jeg tenker på så nå gleder jeg meg til denne, men jeg skal klare å vente til den kommer på norsk:)

    SvarSlett