fredag 26. mars 2010

Din næstes hus - Jette Kaarsbøl


Jette Kaarsbøl skrev Den lukkede bok. En fantastisk historie som hadde mange lag. Først var det den personlige og tragiske historien til hovedpersonen. Den like tragiske historien til hennes mann. Og den fantastiske historien om demokratisering og opplysningstid i Norden.
Nå har hun skrevet Din næstes hus. Det er historien om arkitekten Laus, en desillusjonert, ironisk, hip og vellykket mann, som tilsynelatende har det meste (hvis vi ser bort fra familie, barn og kone - og det er jo ikke lite). Laus mister sin far, enda om mulig enda mer deillusjonert arkitekt, som aldri fikk det helt til. Når faren dør bestemmer laus at han skal begraves i St. Randing, en liten og mistrøstig by, fordi det var her faren den ene gangen fikk til et byggeprosjekt.
Etter mye om og men, og heller uklare motivasjoner, reiser Laus til St.Randing for selv å være arkitekt for et bygg der. Han har et ambivalent forhold til stedets prest, Stig, men de utvikler en eller annen form for vennskap. Stig har en vakker (?) kone - og Laus liker tydeligvis denne kvinnen.
Så langt kom jeg. På trass og vilje. Fordi dette er Kaarbøl. Men nå er det nok. Det går så sakte, Laus er så uinteressant, det samme er Stig, jeg kjeder vettet av meg. Jeg er egentlig likegyldig med hvordan det skal gå med Laus, jeg syntes han er en intetsigende japp. St. Randing høres ut som et fryktelig sted: grått og kjedelig, for ikke å snakke om de som bor der.
Livet er for kort. Det er mulig jeg går glipp av noe, men jeg tar sjansen.

4 kommentarer:

  1. Men Janke da! Laus er en fjern fyr, men jeg litke boka. Det er i grunnen så rart at man opplever bøker så forskjellig! Fint også egentlig.... Forresten, gratulerer med vel overstått. Håper du fikk champagne.

    SvarSlett
  2. Så dumt. Eg har jo store forventningar til denne, etter Den lukkede bok. Som du seier: fordi det er Kaarsbøl.

    SvarSlett
  3. Hm, Knirk, kanskje jeg skal fortsette... Takk skal du ha, jeg har sjampis så det holder. Begynner å bli litt sånn som hun tynne i absolute fabulous - hun hadde kun drukket sjampis og røykt sigaretter siden 1979. Det er dårlig med røyking av sigaretter, men jeg er helt king kong på sjampisen.

    SvarSlett
  4. HA HA! God påske - med sjampis. Du får gå på vannvogna etter ferien!

    SvarSlett