torsdag 26. november 2009

Økologisk mat - Kokebok


Det er sjeldent jeg omtaler kokebøker, men denne er kjempebra. Den er laget av den kreative gjengen som består av Nina Dreyer Hensley, Jim Hensley og Paul Løwe. Fra før av har jeg, fra de samme forfatterne, Sommermat, en bok som har gjort stor lykke sommer etter sommer.

Bøkene kjennetegnes av fine fotografier og enkle, gode oppskrifter. Økologisk mat har masse oppskrifter basert på økologiske råvarer som man finner i norske butikker. Hvilket betyr at oppskriftene selvsagt kan lages også uten økologiske råvarer.

Jeg er med på den økologiske bølgen, ikke minst fordi jeg fikk en støkk da jeg leste denne boken. I den grad det er mulig forsøker jeg å få økologiske råvarer, og i Oslo-området er Smart-club bra, og selvsagt ICa-butikkene som har fått sin egen I love Eco serie.

Noe jeg savner er gode brødoppskrifter. Jeg baker og baker, det er ferske hjemmebakte brød i snitt 5 ganger i uken, men oppskriftene er kjedelige og jeg må ofte true barna til å spise det. Men i dag fant jeg en kjempebra oppskrift i den nye kokeboken. Så nå dufter det nøttebrød i hele huset, og de ser slett ikke verst ut heller. Halvpartene av ingrediensene er økologiske, og det er ekstra stas.

Anbefales for deg som liker å kokkelere, eller som julegave til en annen som gjør det.

God bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar