lørdag 14. november 2009

Kjærlighet ved første blikk - Ian McEwan


Jeg har tidligere skrevet at jeg har et litt ambivalent forhold til Ian McEwan. Det forholdet er med denne boken helt avklart: han er glimrende.
Kjærlighet ved første blikk handler om Joe og hans kjæreste Clarissa. I første kapitel av boka møter vi disse to på en romantisk picnik på en grønn eng et sted like utenfor London. I det de har rigget seg til på teppet blir de oppmerksom på en luftballong. En eldre mann forsøker å holde den nede, men har store problemer. I kurven på ballongen sitter barnebarnet til mannen. Joe løper til for å hjelpe, sammen med andre menn som også har sett ballongen. Joe og de andre tar i hver sin trosse som henger fra ballongen, men vinden tar tak i den og spørsmålet om de skal holde fast eller slippe blir et spørsmål om liv og død.
I denne situasjonen, og det som hender etterpå, er det en ung mann som får et noe spesielt forhold til Joe. Resten av boken handler om dette korte møtet - og hva det fører til.
I tillegg til at boken er en psykologisk triller, har den mange av McEwans kjente avstikkere. Joe er "egentlig" forsker, men har hoppet over til å skrive populærvitenskaplige artikler. En del vitenskaplige emner beskrives, og det gir boken noe mer enn kun den grunnleggende historien. Clarissa forsker på Keats, noe som medfører en rekke små, artige historier om den nevnte forfatter. I tillegge er det en historie om hvor vanskelig kommunikasjonen mellom mennesker blir - når grunnleggende forståelser og trygghet utfordres.
McEwan skriver godt, og dette er en fin, liten bok som har en historie som fenger. Anbefales!
God bok!

4 kommentarer:

  1. Holder med deg - dette er en av McEwans beste. Har du forresten lest The Child in Time (hva den nå heter på norsk)? Den har en del felles med Kjærlighet ved første blikk og er også veldig god.

    Morsomt, forresten, å få se hva tittelen har blitt på norsk. Den heter jo Enduring Love i original, og jeg har ofte lurt på hva oversetterne får det til å bli på andre språk.

    SvarSlett
  2. Jeg likte ikke Saturday. Jeg likte veldig godt den Chesil Beach boka hans. Denne her har jeg lyst til å lese. Takk for tips, har aldri hørt om boka før.

    SvarSlett
  3. McEwan er en favorittforfatter for meg, fordi han tar opp interessante, ofte vanskelige, emner på en original måte og i et suverent språk ( grunn til å lese origialutgaven). Jeg anbefaler altså det meste av han, ikke minst The Innocent (obs: hører til første del av forfatterskapet da han gjerne ble kalt Ian Macabre) og Atonement. Sistnevnte er jo ellers filmet på hederlig vis, noe forøvrig Enduring Love også er. Og The Child In Time har fått tittelen Tidebarn på norsk

    SvarSlett
  4. Jeg liker hans tidligere bøker og hadde ikke hørt om denne - så tusen takk for bokomtalen!

    SvarSlett