tirsdag 1. september 2009

Leseplate - Lesebrett

Jeg ønsker meg helt vilt en leseplate. Konseptet er genialt. På flere måter. For det første kan du ta med deg bøttevis med bøker, uten at det veier noe. For det andre er det masse hjelpemidler - man kan feks forstørre skriften. Og ikke minst, og det er for det tredje, betyr det at man kan fortsette å handle bøker, og å ha bøkene, uten at allerede sprengte bokhyller er et problem.


Jeg har sjekket litt, for jeg forsøker å finne ut hvilke leseplate jeg vil ønske meg. Dette er en god blogg om leseplate og e-bøker! Her er en artikkel om leseplater fra VG



Erfaringer tas i mot med takk!

5 kommentarer:

  1. Janke, jeg har ingen erfaring med leseplata ennå. Skal vente til den blir billigere, de store forlagene har kommet på banen, osv.
    Men ville bare nevne at jeg leste (et eller annet sted) at Universitetsbiblioteket nå satte igang en prøveordning med utlån av leseplater. Uten innhold (!) Førstemann til mølla. De har kun 10 å låne ut.

    SvarSlett
  2. Hei igjen! Ja, jeg vet det. Så jeg skal høre litt hva erfaringene er fra de som låner disse lesebrettene. 10 er for lite, det har vært enorm pågang. Jeg har tenkt litt som deg - at jeg skal vente litt til prisene går ned, og til forlagene kommer på banen. Men nå begynner jeg å bli litt utålmodig :-) Skal på ferie om to uker, med ryggsekk - hadde vært fint å ha leseplate da. Men jeg får ta med meg biografien om Bjørneboe - hvis den kommer til den tid...

    SvarSlett
  3. Les om UBs testing av leseplaten her: http://ubtinget.wordpress.com/2009/06/29/testing-av-leseplater/
    - og om utlån av leseplatene her: http://ubtinget.wordpress.com/2009/08/27/utlan-av-leseplater/
    H.

    SvarSlett
  4. UB er forkortelse for universitetsbiblioteket.
    J

    SvarSlett
  5. Hei. Lesebrett er genialt! Har lest 3-4 bøker på min Sony nå, og må si at dette er fine saker. Innrømmer at jeg var forutinntatt, ville jo egentlig at vi skulle fortsette å forholde oss til de vakre papirbøkene. Men jeg ble fort omvendt ja! Lett å dra rundt på er en ting. En annen er at mannen min er veldig fornøyd med å slippe knatringen hver gang jeg blar om (når jeg leser på senga.) Litt kjipt er det når man har glemt å lade. En annen rar ting er bilde man har i hode av en bok som omtales. Jeg husker ofte omslaget, fargen på boka osv., og dette forsvinner når man leser e-bok. En annen liten ting jeg merket var at tittel på bok samt forfatter ikke festet seg like godt som når man leser en papirbok. Denne ligger gjerne fremme, og man biter merke i tittel + forfatter hver gang man kaster et blikk på den.

    SvarSlett