mandag 14. september 2009

Den karismatiske soppkongens sønn - Marie Hermanson


Marie Hermanson er et ukjent navn for meg - men tittelen, og et tips fra Ord om annet gjorde at jeg fikk lyst til å lese denne boka. Den handler om en karismatisk (og kverulerende) mann som er soppekspert. Sammen med sin sønn bor han i et hus i skogen - langt fra folk. Her driver han sopp-kurs. Kursene hans er populære blant kvinner i alle aldre - som han lærer om sopp, og forfører.
Sønnen hans er ikke like karismatisk, og føler seg usynlig. Sopp-deltakerne er overhodet ikke interesserte i han, kun i den karismatiske faren hans. Moren sin har han ikke sett siden han var 6 år, hun bor et sted ved havet. Da hun og faren ble skilt valgte gutten å bli hos faren sin.
Soppkongen, som altså er faren, hater alt som har med havet å gjøre, og skogen er sentral i fortellingen. Det er også soppkursene. Når det en dag kommer en vakker og eksotisk kvinne på soppkurset, falle både sønn og far for samme kvinne.
Fortellingen er enkel. Tekstlig er det like enkelt - til tider nesten banalt. Vi får en overflate historie, ingen dypdykk i sjelelivet. Men det er god underholdning, lettlest og ganske artig. Spesielt for sopp-interesserte: boken er virkelig en må ha lest for de som liker både sopp og litteratur.
Anbefales, men det advares mot å for store forventninger. Den er grei, lettlest og humoristisk. Kosebok, med andre ord.
God bok!

5 kommentarer:

  1. Tittelen får meg snarere til å holde meg unna enn å plukke den opp.

    SvarSlett
  2. I mine øyrer høres det bare litt... svulstig ut, hvis jeg kan bruke det ordet. Jeg skjønner at det har noe med at han er et skogsmenneske å gjøre, og at han driver med soppskole og at han er karismatisk og forfører (alle?) damene, men nei. Jeg synes det burde vært en litt bedre tittel på denne. Tror det er ordene karismatisk og konge som gjør utslaget. Karismatisk er i og for seg ikke en negativ egenskap - som regel - men jeg tror jeg (utifra de anmeldelsene jeg har lest) ville kalt ham noe annet, litt mer lettlivlig :p

    SvarSlett
  3. Jeg gikk i butikken og spurte etter den kverulante sopp-plukkerens sønn... say no more :-)

    SvarSlett
  4. Jeg er også litt i tvil om den tittelen. På svensk heter den Svampkungens son, så det er det norske forlaget som har lagt til ordet "karismatisk". Jeg er ikke så sikker på at jeg liker det...
    Hyggelig at du koste deg med boken :-)

    SvarSlett