onsdag 9. september 2009

En egen mannehylle for bøker

I Ålesund går det visst en kule varmt om dagen. Biblioteket har laget en egen mannehylle, antageligvis for at menn skal lese mer. Det går rykter om at denne hyllen inneholdt bøker om jakt og fiske, og motor. Litt lite ambisiøst, med andre ord.

Det er litt politisk ukorrekt av biblioteket å lage en slik hylle - jeg er for så vidt enig med det. På den annen side syntes jeg det er en spennende tanke å skulle diskutere om menn og kvinner liker ulike bøker. Vi har hatt en diskusjon om det på bloggen tidligere. Inspirert av biblioteket i Ålesund har jeg derfor laget min egen mannehylle, og hvem vet: kanskje ålesunderne lar seg inspirere, og utvider sitt noe snevre og kjønnsterotypiske utvalg? Her er i hvertfall de bøkene jeg anbefaler til menn, hvis de spør om gode lesetips:

Jeg vet at det er mange kvinner som liker denne, men jeg mener at en "typisk manne-bok" ikke utuelukker en hærskare av kvinnelige lesere. Kvinner er kanskje litt mer allsidige enn menn når det kommer til litteratur?








Hærverk av Tom Kristensen - en klassiker fra Danmark. her er vaskeseddelen fra Cappelen Damm:



København i 1920-årene. Ole Jastrau er journalist, en radial litterat hvis tilværelse styres mellom hjemmet, avisredaksjonen og byens barer. Han beslutter å gå i hundene. Hærverk er romanen om hvordan han lykkes. I en tåke av jazz, erotikk og alkohol skjener han vekk fra all deltagelse i verdens skjeve gang.




Telling lies about Hitler The Holocaust, History and the David Irving Trial av Richard J. Evans. Et eksempel på bøker om den andre verdenskrig som jeg innbiller meg har flest mannlige lesere.






Jens Bjørneboe's bøker var , i min ungdom, bøker som gutta likte godt - og det ga litt status blant (de lesende) gutta når en jente på 15 hadde lest dem. Jeg vet ikke om det er sånn lenger, men Jens B. bør, etter mitt skjønn, ha en naturlig plass på en mannehylle.

Det burde selvsagt vært med flere titler, ikke minst med tanke på den hjelp våre venner i Ålesund trenger for å utvide sin mannehylle. Siden jeg tar sikte på å utforme denne bloggen i demokratisk ånd, lar jeg leserne komme med innspill. En oppdatert versjon kommer derfor etter innspill fra dere.

God bok!

5 kommentarer:

  1. Noen mener at Sveve over vatna av Ragnar Hovland er en manne/guttebok. Jeg likte den godt, men kan forstå at den kan appellere spesielt til det motsatte kjønn. Ellers tenker jeg spionbøker som Hamilton-bøkene til Jan Guillou, kanskje Arn-bøkene også?

    SvarSlett
  2. Les menn bare bøker av menn?

    SvarSlett
  3. "Hærverk" tror jeg har gått ut på dato. "The road", antar jeg er for mer erfarne lesere, og vil heller anbefale "No country for old men". Jens Bjørneboe blir neppe regnet som en særlig macho forfatter.
    Tror ikke jeg vil bidra til en egen "mannehylle". Jakt, fiske og motor, du! Det påfunnet i Ålesund syns jeg bare var dumt.
    Hvis noen skulle be meg om anbefalinger, så vil jeg forhøre meg, indirekte, om hvor avanserte de er som lesere. Ikke tenkt så mye på hva som passet seg for mann eller kvinne.

    SvarSlett
  4. Anonym: Svaret er ja. Med unnatak av alle dei menn som også les bøker av kvinner.

    SvarSlett
  5. The Road er helt fantastisk. Den bør alle lese, menn og kvinner.

    SvarSlett