fredag 4. september 2009

Blogging og demokrati II

Takk for gode responser på det forrige innlegget. Det er bra – og viktig, at dette er et tema som engasjerer! Min overbevisning er at dette er veldig viktig, og at vi blogger må være bevisste på hva vi er en del av.

I dette innlegget vil jeg komme med to eksempler – fra den nære bloggsfæren – altså de som jeg leser, og de som leser mine bloggposter.

Det første eksempelet jeg vil trekke frem er http://www.lekkermunn.blogspot.com/ . Jeg vil med en gang si at jeg kjenner hun som har denne bloggen, og at jeg derfor ikke er uhildet. Det er heller ikke så viktig i denne sammenhengen. Men, fordi jeg kjenner hun, har jeg fulgt med på bloggen hennes med stor interesse – særlig fordi jeg betrakter denne bloggen som en matpolitisk blogg. Ikke i hver bloggpost, men ofte nok til at den kan karakteriseres som matpolitisk.

I Lekkermunn trekkes viktige aspekter med matindustrien opp. Hun har blant annet blogget flere ganger om Mats- Eric Nilsson (Den hemmelige kokken). Hun følger opp med den nyeste boka hans: Ekte vare. Hun har skrevet lengre innlegg om matpolitikk – og forsøker på denne måten å bevisstgjøre leserne sine. I tillegg fremhever hun viktigheten av kortreist og lokal mat, i flere innlegg. Hun er også opptatt av slow-food, og av økologisk mat. Dette er aktivt medborgerskap per se, og hun har da også gjort seg synlig innenfor dette blogg-sjiktet. Senest i Maison mat og vin, der hun er intervjuet.

Et annet eksempel er selverfart, og referer til det som Cappelen/Damm omtaler som bokturnè. Flere bloggere har vært med på dette arrangementet. Kort fortalt handler det om at Cappelen/Damm kontakter bokbloggere og ber de om å anmelde bøker som skal slippes. Bokbloggere får ikke for mye oppmerksomhet, og det er naturlig at de fleste føler seg både beæret og ikke minst sett. Men i motsetning til for eksempel forlaget Spartacus, som sender bøker uten å forlange noe tilbake (jeg har opplevd det da jeg skulle undervise om Foucault – Spartacus sendte meg Tingenes orden, uten betingelser, fordi jeg sa at jeg kanskje skulle bruke den i undervisning av 10 studenter – bravo Spartacus). Jeg vet også at bloggere har fått tilsendt bøker – uten betingelser knyttet til dette. De håper selvsagt at boken får en bloggpost – men de forlanger det ikke.

Cappelen/Damm har organisert dette på en annen måte. De bestemmer alt. Du får tilbud om en bok som de har plukket ut – uavhengig av hva som er preferansene dine på bloggen. Deretter forteller de hvilke dag du skal blogge. De bruker mange bloggere, og den dagen du skal blogge skal du lenke til den som blogget dagen før, og den som skal blogge dagen etter. De ber deg om du kan linke til deres egen omtale av boken, pluss at de setter opp et diskusjonsforum på Facebook. Hva bloggeren har igjen for det? En gratis bok og 10 minutters fame. Jeg ser motivet til Cappelen/Damm – det er selvsagt økonomisk, og dette er antageligvis bra markedsføring. Men fra mitt ståsted er dette med på å undergrave bloggernes frihet som blogger. Jeg mener at forlagene bør følge med, også på bloggene, for deretter å kontakte de som de syntes er bra – og som blogger om bøker som er innenfor det de ønsker omtale av. Deretter kan de tilby seg å sende bøker, som bloggeren selv blogger om, når og hvis han eller hun ønsker det. Det vil være i bloggerenes interesse, og det vil være i forlagenes interesse. Jeg mener derfor at bevisste bloggere IKKE bør lese bøker som de får fra forlag, dersom det knytter seg betingelser til lesningen – og blogging! Nettopp fordi forlagene på denne måten fratar bloggerne den friheten som bloggerne har – og gjør bloggene til et instrument for egne markedsinteresser.

Jeg fikk en bok tilsendt fra Tiden, gjennom forfatteren som kontaktet meg på bloggen. Dette var helt storartet. Jeg visste ikke om jeg skulle blogge om boken da jeg fikk den, og Tiden ga heller ingen slike betingelser (bravo – Tiden). Med en gang forlag knytter betingelser – vil den eventuelle kulturpolitiske funksjonen en blogg kan få bli borte. Og med det forsvinner det demokratiske aspektet ved blogging.

4 kommentarer:

  1. Eg får så lyst til å svare veldig mykje på dette innlegget. Både fordi eg skjønner kva du meiner og til dels er enig, og fordi eg ikkje er heilt enig likevel. Forlaget går nok i pluss når det gjeld reklameplass pr. leseeksemplar, etter denne turneen. Reklame er dyrt.

    Eg blei med på første bokbloggturnerunde fordi omtalen gjorde meg nysgjerrig. Eg fekk lyst til å lese boka. Eg takka nei til andre boka, fordi det ikkje var ein sjangar eg gidder å lese. Eg stod fritt til å velgje om eg ville vere med eller ikkje, men då sjølvsagt på forlaga sine premisser.

    Men eg hadde ikkje forplikta meg til å skrive ei panegyrisk omtale. Og det såg eg heller ingen grunn til, etter å ha lese denne boka. Sånn sett hadde ikkje forlaget nokon garanti om at dei ville få valuta for leseeksemplara i form av positiv omtale.

    SvarSlett
  2. Hei Janke,
    fint at du tar opp disse spørsmålene. Gode innlegg, både dette og det første. Som flere har nevnt så er det å finne personer med like interesserfelt utrolig fint og gjør at man bruker all for mye tid hver dag på å lese hva andre skriver om bøker. (Bok)Bloggmiljøet er veldig raust spør du meg.

    I likhet med Bai og mange andre er jeg både enig og uenig i en del ting.

    Jeg har sett på en del amerikanske blogger i det siste så har det blitt vanlig med statusrapporter, nettopp for å se hvor bøkene de leser kommer fra. Mange av de "store" bloggerne får haugevis av bøker tilsendt. Det er et valg som de naturligvis har tatt og får stå for, men jeg funderer litt på om deres lesemønster endrer seg? De begynte å blogge om bøker de likte/ikke likte, så har de blitt en kanal for forlagene når de er blitt store nok. Spørsmålet er da - ville de ha lest det samme om de ikke fikk disse bøkene tilsendt... Med andre ord hva er det som får personer til å lese akkurat den boka de leser?

    Jeg tror (håper) at for de fleste av oss så er det omtalen av ei bok som spiller en rolle om vi leseren den, ikke om den er gratis eller ikke. Omtalen som pirrer nysgjerrigheten. Jeg gleder meg litt til feks å se hva mange av bokbloggere skriver om den samme bokai den nevnte turneen, det blir litt som en elektronisk lesesirkelen.

    Jeg synes det er fint at du skaper en bevissthet rundt dette.

    SvarSlett
  3. Jeg får lyst til å skrive en kommentar ang. bokbloggturneen. Jeg har vært med på de tre siste sesongene, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. For det første har jeg ikke blitt kontaktet, jeg har spurt om å få være med. Mulig de har gjort det med noen, spesielt i begynnelsen, men det er jo bare å si nei.

    Før sesongen, får vi listen over bøker som skal være med. Deretter skriver vi en ønskeliste over hvilke bøker vi vil lese. Det er ikke alltid jeg får alle bøkene jeg vil, og jeg tror jeg nesten aldri har fått bøker jeg ikke vil lese. Jeg har funnet noen utrolig gode barne- og ungdomsbøker gjennom dette som jeg aldri ville ha oppdaget ellers, men jeg har også lest noen mindre gode. Disse skriver jeg en ærlig mening om.

    Bokbloggturneen oppfordrer oss til å skrive ærlig, og jeg har inntrykk at folk gjør det. Blir ikke boken likt, så gjenspeiler det seg i anmeldelsene. Det jeg synes er interessant er å følge hva forskjellige meninger om den boken jeg har lest i løpet av den uka. Det er helt frivillig å delta og jeg har aldri følt noe press. Siden det er barne-og ungdomsbøker, så er det raske bøker å lese. hadde dette vært tyngre litteratur hadde jeg nok ikke hatt tid eller kapasitet til å delta. Vi vet i god tid når vi skal blogge (datoen blir oppgitt når listen over utdelte bøker sendes ut), så det er ikke noe problem å planlegge. Er du ferdig med boken før du skal blogge, er det bare å skrive om den, for så å gjøre slik at innlegget automatisk kommer den ene dagen. Det er ikke mer hokus pokus enn dette.

    SvarSlett
  4. Hei Anja, takk for kommentar! Da har du antageligvis lest innlegget mitt, i tillegg til det vi snakket om på bokbloggtreffet. HVis det er endringer i opplegget er det kjempefint og jeg har allerede skrevet i en av bloggdiskusjonene at Cappelen Damm er det forlaget som jeg selv opplever som mest imøtekommende, innovativt og kommunikative forlaget. De som arbeider der er helt supre og flinke til å skille mellom oss bloggere.
    Det er flott hvis turneen fungerer for mange av bokbloggerne, da har CD endret litt på opplegget som jeg i utgangspunktet reagerte på.
    Jeg er skeptisk til at man får utdelt en dato for blogging. Jeg ser helt klart at det er et godt trekk rent markedsføringsmessig, men jeg er usikker på om det er ok at bloggerne følger sånne typer instrukser fra forlagene. Det er mitt poeng og jeg har forstått at det er diskutabelt at jeg syntes det.
    Uansett: vi skal ha ulike meninger og det er bra - og det gjelder for oss alle sammen. Jeg er ikke med på turneen og mye kan som sagt ha endret seg siden de kontaktet meg i 2009 for å spørre om jeg var interessert i å delta. Jeg valgte å avstå, men jeg ser at det er veldig mange som syntes det er helt ok. Og at bloggerne får tips om gode ungdoms og barnebøker er veldig bra!

    SvarSlett