lørdag 11. juni 2011

Unge lesere anbefaler - KK GID. KK GID 4 EVER


KK GID
Janne Aasebø Johnsen
 
Vibeke går i 8.klasse og hun gleder seg til å komme tilbake til skolen etter en ukes ferie i Paris. Hun gleder seg til å vise Jane og Karianne de kule nye klærne hun har kjøpt, og hun gleder seg til å gå på audition for årets skolerevy. Men da hun kommer til skolen vil verken Jane og Karianne snakke med henne, de vil hverken hilser eller ser på henne. Bare vennen Pelle tar kontakt.
Vibeke oppdager snart at noen har vært inne på Kariannes hjemmeside og skrevet kjipe og sårende ting om henne i Vibekes navn. Vibeke må finne ut hvem det er – før hun mister venninnene sine for godt.

Jeg synes KK GID er en veldig dårlig bok, med en alt for tynn handling. De 158 sidene leste jeg på 40 minutter, siden boken er veldig lettlest og jeg kjedet meg. Jeg gledet meg egentlig bare til å bli ferdig med boken, og starte på en spennende bok, der jeg kan føle lesegleden og bli glad. Det står at boken er til 12 åringer, men det stemmer ikke. Jeg tror ingen 12 åringer synes dette er en bra bok. Anbefaler den heller til 8-11 åringer. Hvis det hadde vært med terningkast hadde jeg gitt boken en 2.


KK GID 4 EVER
Janne Aasebø Johnsen


Vibeke må igjen være litt detektiv, som forrige bok, KK GID. Men denne gangen er det ikke Vibeke som får gjennomgå, men bestevennen Pelle. Det har nemlig lekket ut nakenbilder av en klassevenninne, og Pelle er den hovedmistenkte. Derfor bestemmer Vibeke seg for å hjelpe klassevenninnen og Pelle.  Mens Vibeke jobber med saken, setter hun hennes nye kjæreste Svein, Pelle og Pelles kjæreste My på prøve, men det viktigste er jo: Kommer politiet til å tro på henne?

Jeg mistet lysten med å lese boken etter andre side, mest fordi jeg irriterer med over hvorfor språket må være så “ungdommelig” og handlingen så dårlig. Jeg kan godt si rett ut, at jeg ikke kommer til å lese bøker av Aasebø Johnsen, jeg føler ikke at jeg fortjener å lese flere så dårlige bøker, der jeg bare kaster bort minutter, som jeg egentlig kan bruke med å lese en bok jeg får leseglede av, eller så kan jeg gjøre noe fornuftig. Jeg anbefaler ikke disse bøkene, virkelig ikke.

Rina Marie. 12 år <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar