tirsdag 21. juni 2011

Herman Koch - Middagen

Fire mennesker. En middag. En rystende hemmelighet. Og; likte du den danske filmen festen? Da vil du elske denne boken. - Dette er det lille jeg visste om boken, samt at den har lagt på toppselgerlistene i Nederland i lang, lang tid. Derfor var det med en viss spenning jeg satt meg godt til rette med denne boken.

Kort fortalt handler det om to brødre som møtes på en restaurant med sine respektive koner. Den ene broren forteller historien og vi får raskt vite at fortelleren og hans kone har et barn, en sønn, det har den andre broren også - pluss en gutt som er adoptert fra Burkina Faso i Afrika. Mens fortelleren er trygdet og skal det vise seg etter hvert en mental basket case er broren statsministerkandidat.

Boken handler på sett og vis om å beskytte barna sine og spørsmålet om hvor langt foreldre går. De to fetterne har begått et ondskapsfullt og frastøtende overfall som har ført til at en person dør. Foreldrene vet det, men forsøker å beskytte guttene sine. Beskytte forstått som ignorere det som har hendt, snakke ned personen som ble utsatt for det brutale overfallet samt hennes gruppe mennesker og med fornekting.

Hva skal man så si om denne boken? Vel, den er ikke på noen måte som den danske filmen Festen. Filmen er mer dyptgående og det tar lengre tid før vi skjønner hva som foregår. Det er mulig at boken blir presentert som så god i en sammenheng - at den går inn i en eller annen politisk samtale som foregår i Nederland, jeg vet ikke. For meg ble boken til dels grunn, særlig fordi den i begynnelsen til dels troverdige fortelleren viser seg å være spikk spenna gærn.

Det er vanskelig å vurdere om dette er en anbefal eller ikke bok, men den er kanskje verdt å lese med tanke på at den er så populær i mange andre land. Det i seg selv er interessant, og for min del er det fristende å forsøke og finne ut hva det er som gjør at den har slått så godt an i andre land. Uansett: kom gjerne med kommentarer når du har lest den selv - jeg trenger tydeligvis noen andre perspektiver enn mine egne.

God bok!

3 kommentarer:

  1. Denne høyrest spennande ut! Takk for god omtale.

    SvarSlett
  2. For jeg leste innlegget ditt var det første som slo meg at boken var ok, men kanskje litt overflatisk.
    Kanskje jeg hadde for høye forventninger, men jeg ble litt skuffet. Men for all del en god bok.

    SvarSlett
  3. En utrolig spennende bok, et viktig og faktisk tror jeg allmengyldig tema for foreldre og andre som omgås barn i nære relasjoner. Forfatteren klarer å holde spenningen hele veie. Gledet meg for hver dag jeg tok fram boken for å lese videre. Rett etter måtte jeg bare lese hans neste bok som også er oversatt "Feriehus med svømmebasseng". Forfatteren tar også her opp allmengyldige relasjoner mellom mennesker. Bøkene anbefales på det varmesteog jeg går bare og venter på neste oversettelse...!

    SvarSlett