torsdag 8. mai 2014

Maria Semple - Hvor ble du av, Bernadette

Denne boken er intet mindre enn bejublet fra alle hold: Jonathan Franzen slukte boken med intens glede, og en rekke amerikanske aviser kåret den til årets beste bok. Med god grunn - dette var en fest fra ende til annet. Morsom, ironisk, intelligent, trist og overraskende. Alt man kan ønske seg, med andre ord!

Bernadette er arkitekt. Hun og familien, datteren Bee og mannen Elgin flytter fra Los Angeles til Seattle på grunn av en traumatisk hendelse som vi ikke får vite hva er før et godt stykke ut i boken. Det skal vise seg å bli en prøvelse for dem, og beskrivelsen av Seattle er ganske så festlig:

"Folk sier at Seattle er en av de vanskeligste byene å få venner i. De har til og med satt et navn på det, "Seattle frosten". Jeg har aldri opplevd den selv, men jeg har kolleger som påstår den finnes, og at det har med en skandinaviske påvirkningen å gjøre" (side 101)

Bernadette hater Seattle. Bee, som er et spesielt og begavet barn, går på en privat skole og de andre foreldrene er (sykelig) opptatt av hvordan de fremstår, lunchene, fund-raising og skvalder. Særlig kvinnene. Barna har sine utfordringer, mange av disse vil ikke foreldrene vedkjenne seg. Kjernen i historien er at Bee av en særlig grunn får ønske seg - og innvilget - en tur til Antarktisk. Bernadette har i løpet av de 20 siste årene utviklet noe som ligner på sosial angst, og denne turen trigger mange følelser. På et tidspunkt (og av mange intrikate årsaker) forsvinner Bernadette før de skal reise - derav tittelen Hvor ble du av.

Dette er en sprudlende og kreativ fortelling, og som leser får man masse sympati med den orginale, fine og sammensatte Bernadette. Det er en lett/tung bok - altså en bok som er lett å lese, men som setter fingeren på mange og viktige ting. Utmerket lektyre for alle anledninger, jeg leste den i 34 varmegrader på en strand i Thailand, og var opppriktig lei meg da jeg var ferdig med den. Vi kan bare håpe at forfatteren har mer skrivelyst og at Bastion forlag sørger for at hun blir utgitt i Norge også neste gang.

Løp og kjøp - dette er kjempemoro lesing!
God bok!

6 kommentarer:

  1. Denne høres absolutt ut som noe for meg. Takk for tipset!

    SvarSlett
  2. Holder på med boken nå, og foreløpig virker det lovende...det er bare å håpe at det holder helt inn og skal jeg høre på deg virker det som jeg bare kan ta det med ro!

    SvarSlett
  3. Årets beste bok! Kreativ og uforutsigbar! Må leses!

    På Boklageret koster denne boken bare 149kr(veil 299).


    Fun fact: Det var Jojo Moyes, forfatteren bak Et helt halvt år, som tipset Bastion Forlag om denne boken. Så de fikk rettighetene til denne boken på norsk.

    SvarSlett
  4. Anonym: takk for fun fact. Jeg måtte telle på knappene om jeg skulle publisere kommentaren din, fordi jeg ikke er særlig glad for indirekte reklame, (noe det kan leses som ettersom du er anonym). Særlig for en bokhandel jeg ikke setter særlig pris på.

    SvarSlett