søndag 13. mai 2012

Mindfulness

Mindfulness - på norsk kan vi forstå det som tilstedeværelse eller oppmerksomt nærvær. Gjennom fokus på vår egen pust kan vi få kontakte med seg selv, sin kropp, sin mentale tilstand her og nå. Jeg er interessert i mindfulness både av faglige og personlige grunner. Et stressende hverdagsliv og en krevende jobb har over tid ført til at stressnivået har blitt i overkant høyt. Et tilfeldig møte med en japansk kvinne i en buddhistisk bokhandel i Berkeley fikk meg til å plukke opp noen bøker. Et annet møte med en akupunktør litt lenger opp i gaten forsterket følelsen av at mindfulness kanskje var noe for meg. Etter en del research så jeg at minfulness også kan brukes i skolen, og uten å ha forsøkt det i praksis på elever eller studenter tror jeg at dette kan være en tilnærming til læring som kan fungere godt for mange elever. Kanskje særlig for urolige og rastløse elever.

Min første mindfulness øvelse lærte jeg av en buddhist her i Berkeley. Hun ba meg puste gjennom nesen, rolig, og være oppmerksom på pusten min. Deretter ba hun meg slippe alle tanker og bekymringer om fortid og fremtid og kun fokusere på hvordan jeg hadde det der og da. Og jeg hadde det bra, kjente at jeg hadde det bra og opplevde "et stikk av lykke" og en sterk trang til å holde på her og nå - tiltross for alle utfordringene som kommer, som jeg vet kommer, i nær fremtid.

Mindfulness er en form for meditasjon, eller det jeg har valgt å forstå som oppmerksomt nærvær. I innføringsboken "Call of the Infinite. The way of Shin Buddhism" skriver John Paraskevopoulos : When life fails to meet our hopes and desires, we suffer. We suffer when things do not go our way or change suddenly, such as we find in relationships, health or financial security. (...). Han skriver videre at det gjør noe med oss å bli bevisst på hvor usikkert og lite stabilt livet er. Og han stiller spørsmålet "What does it mean to be fulfilled and happy?" Og ikke minst: "are we even looking in the right place?".

Lykken er et begrep som får mye oppmerksomhet både i den buddhistisk orienterte og den sekulære mindfulnessbevegelsen. Hvordan kan vi oppleve lykke og er lykke det vi tror det er. I følge mindfulnessfilosofi kan lykke oppleves gjennom kontakten med her og nå, en kontakt som oppnås ved at vi lar hodet og kroppen komme i kontakt med hverandre.

New York Times (29.4.2012) har hatt en stor reportasje om Google som tilbyr kurs i mindfulness for sine ansatte. Det er lange ventelister for å komme med kursene, og deltagerne mener at de har hatt stor nytte av det de har lært. De mener at de har fått det bedre i sin daglige jobb og at arbeidsmiljøet er forbedret. Google er en arbeidsplass som presser sine ansatte til det ytterste og hver og en av de ansatte opplever et nesten ummenneskelig prestansjonspress. Det mest populære kurset heter S.I.Y (search inside yourself) også kalt The Zen of Google. En "bi-birkning" med kurset er at arbeidsstokkens EI (emosjonelle intelligens) øker, noe som fører til mer menneskelighet og omsorg i en arbeidsstokk som i snitt har en langt høyere IQ enn resten av befolkningen.

Kabat Zinn, en forsker i Boston, var en av de første som forsto potensiale i å bruke mindfulness. Han har etablert en metode som brukes på pasienter med kroniske smerter og depresjoner. Han har vist at dette fungerer meget bra, og at mange pasienter har fått det mye bedre ved hjelp av teknikken de tilegner seg i en miks av kognitiv terapi og mindfulness/meditasjon.

Innenfor utdanning er mindfullness introdusert i skoler her i Bay-area i California, og det har vært en suksess. Mange av de offentlige skolene her har utfordringer med elever som har store atferdsvansker, kommer fra fattige familer og lave kunnskapsprestasjoner. Nå har flere og flere skoler begynt å lære elevene mindfulness, og det ser ut til å fungere. Se klippet under.







Mindfullness er på full fart også i Norge, men foreløbig som en form for "alternativ"-bevegelse. Det som syntes klart er at når folk først kommer i kontakten med mindfulness så er det veldig mange som opplever at dette er noe for meg. Inkludert undertegnede. Jeg begynner på et buddhistisk meditasjonskurs denne uken og håper å få mye igjen for det. Men - jeg har begynt å tenke og bruke mindfulness allerede, man trenger i utgangspunktet ikke et kurs for å lære det. Det finnes masse ressurser på nettet, jeg har lastet ned en app på Ipadet som jeg bruker hvis jeg ikke får sove. Det er en mann med en behagelig stemme som først ber meg fokusere på pust, deretter på kroppen. Og det funker som bare det. Jeg har ikke sovet så godt på mange år.

Det finnes som sagt masse litteratur om mindfulness og det kommer til å komme noen drypp på bloggen fremover. Jeg har stor tro på at dette er en tenkning som kan gjøre livet litt lettere, de mørke dagene litt lysere og bidra til større indre harmoni. "Bivirkningene" er at en lever mer i nuet, blir litt snillere og får større glede av de små trivielle tingene og at en får mer indre styrke. Er tilstede rett og slett, og er tilfredstilt med å være uten ytre underholdning og heller være i en selv her og nå.

6 kommentarer:

  1. Kjempespennende tema. Jeg følger med videre!
    Er særlig interessert i bra litteratur om emnet, da jeg synes at det kan være vanskelig å orientere seg i "jungelen".

    Jeg har også stor tro på mindfullness! Jeg tror jeg driver litt med det når jeg går skogturene mine - men ønsker absolutt å lære mer.

    SvarSlett
  2. Jeg jobber med saken :-) Så bra at du henger deg på!

    SvarSlett
  3. Marianne B Rivelsrud2. juni 2012 kl. 09:16

    Så spennende å se mindfulness brukt som metode i skolen, hørte på radioen om en barnehage som benyttet seg av metoden her hjemme -resultatet var roligere og mer fornøyde barn :) Har vært litt borti det i veiledningspedagogikk - og har lyst å utforske det videre. Har lurt litt på boken til Egeland, og nå kan jeg jo bare kjøpe den -takk for det :) Interessant og spennende blogg Janicke.

    SvarSlett
  4. Hva heter appen?

    SvarSlett
  5. Jeg mener den heter relax and sleep well by Glenn Harrold.

    SvarSlett