tirsdag 1. april 2014

Amin Maalouf - De forvillede

OMG - som det heter på SMS-språket. For en bok! Gi denne mannen Nobels litteraturpris! Dette er årets beste leseopplevelse så langt i 2014.

Maalouf er en kjent forfatter for mange nordmenn, og jeg har ingen forklaring på eller unnskyldning for å være en av de som er sen med å finne frem til en så glimrende forfatter. Hele åtte romaner er oversatt til norsk, og han er oversatt til 37 språk. Maalouf kommer opprinnelig fra Libanon, men har vært i eksil i Frankrike siden 1976. Jeg aner ikke hva det er med disse libanesiske forfatterne, men herlighet som de kan skrive. Den forrige jeg leste var En overflødig kvinne av Alameddine, - en bok som også var ute av denne verden god.

Kort fortalt handler boken om Adam, født i Libanon, nå professor i historie på et universitet i Paris. En morgen blir han oppringt av sin gamle bestevenn, Mourad, som ligger for døden. Til tross for at disse to ikke har holdt kontakten pga dyp personlig splittelse, reiser Adam tilbake til Libanon. Det er  første gang han er der på 25 år.

Han rekker ikke Mourad før han dør, men enken ber Adam samle den gamle vennegjengen slik at de kan ære Mourads minne. De gamle vennene er spredt for alle vinder - altså over hele verden - og det er prosessen med å samle dem igjen vi følger. Samtaler, gamle minner, politiske motsetninger, refleksjon over forholdet mellom det europeiske og det arabiske er helt sentralt  boken. Vi bys på historiske dykk, politisk filosofering, utfordringer knyttet til det å være i eksil og hvilken valg man tar som ung.

Dette er en fantastisk bok! Det er en kjærlighetsroman på mange nivåer, fra foreldre og barn, venner, kjærester, landet og religion. Maalouf skriver sterkt - i betydningen klart uten å bli for tydelig, tankefullt uten å bli svevende, nært uten at det blir klamt og på en måte som inviterer leseren inn i en verden vi bare leser om i store overskrifter, men har lite kunnskap om.

Beirut! Man må reise til Beirut etter å ha lest Maalouf og Alameddine, et land som fostrer denne type forfattere og intellektuelle må ha noen kvaliteter som kun kan oppleves.

Løp og kjøp! Anbefales på det varmeste - og som sagt, mitt tips er at dette er en klar kandidat for Nobels litteraturpris.

God bok!

16 kommentarer:

  1. Takk for kjempebra omtale, jeg heiv meg rundt og bestilte den med en gang. (Ble nummer 10 i køen og de har bare en bok, så det blir nok en stund til jeg får lest den) Ha en super 1 april!

    SvarSlett
  2. Tine, du kan glede deg! Jeg gikk rett over på en annen av ham - blogginnlegg om den kommer i morgen.

    SvarSlett
  3. Spennende! Jeg fikk boken i posten og gleder meg veldig til å begynne :-)

    SvarSlett
  4. Herlig at dere oppdager denne boka! Jeg har ikke lest så mange av Maaloufs bøker, men alt jeg så langt har lest oser av kvalitet og klokskap.

    Gleder meg til å lese flere omtaler/anmeldelser av boka! Fantastisk fin omtale, Janicke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Rose-Marie. Det var Pax som gjorde meg oppmerksom på Maalouf, og nå leser jeg det jeg kommer over av han. Meget bra!

      Slett
  5. Denne har jeg liggende, vet ikke hvorfor jeg venter med den - men hadde kanskje håpet den skulle komme i lyd. Og det er den vel ikke enda - leste med stor interesse hans sakprosa om Korstogene, den er i hvert fall et opplysende verk. Ser dere er samstemte i å gi denne gode anbefalinger, og det lover godt.

    SvarSlett
  6. Hei, jeg kommer fra nord-Irak og har lest de fleste av hans bøker! Jeg er en stor fan av ham! men hvordan kan jeg få tak i den siste romamen som du har lest!
    Nå er jeg veldig spent, for jeg vet hvor god er han! gleder meg til å lese den!

    SvarSlett
  7. Hvorlang tid tar det før man ser sine kommentarer publisert her!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager Dina: beklager, jeg har vært litt opptatt. Men nå er du publisert. Du får den flere steder, feks www.haugenbok.no eller i bokhandelen.
      http://www.haugenbok.no/resultat.cfm?st=free&q=maalouf

      Slett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Hei igjen:-) det går fint:-) takk for tips:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kos deg med boken, Dian! Kommenter gjerne på bloggen etter du har lest den, spent på å lese hva du synes!

      Slett
  10. Takk for en fantastisk leseropplevelse! Denne boken hadde alt: kjærlighet, spenning, refleksjon, samt innsyn og kunnskap om et land og en kultur jeg kjenner lite til. Beste boken jeg har lest på svært lenge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Anonym: så flott! Jeg er helt enig med deg, jeg likte også denne boken veldig, veldig godt. Håper du ser på Allamedine, en overflødig kvinne også - den er fantastisk. Kan ikke vente med å komme meg til Beirut etter å ha lest disse to forfatterne.

      Slett