tirsdag 18. mars 2014

Paul Auster - The Red Notebook

Undertittelen på denne boken er True stories, og vi møter en åpen og reflekterende Paul Auster. Ambisjonen med boken er å kaste et eksistensielt blikk på hendelser som har preget og/eller gjort inntrykk på forfatteren. Han har delt boken inn i fire deler; den røde notatboken, hvorfor skrive?, skaderapport og jeg mener ingenting.

Det er livets tilfeldigheter - eller kanskje bedre: tilsynelatende tilfeldigheter, han skriver om. Hvordan hendelser henger sammen, gir mening og alle disse sammentreffene vi opplever og lar oss forbløffe av. Møter mellom nære mennesker på steder de ikke forventer å møtes, han finner en kvittering på et hotelrom han nettopp har sjekket inn på som viser seg å tilhøre en av hans beste venner - det noen er tilbøyelig til å kalle skjebnen.

Paul Auster skriver som alltid med patos og innlevelse. Det er en liten bok, perfekt å ha med feks i håndbaggasjen på tur.

Anbefales! God bok!

2 kommentarer:

  1. Bra mann det der, altså. Denne skal jeg definitivt være på utkikk etter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han er en bra mann. Jeg vet ikke om denne finnes på norsk, da må den kanskje hete noe sånn som den røde notatboken. Jeg tror jeg skal ha alt av ham som er utgitt på norsk, og en kjapp sveip innom bokhyllen ga ikke resultat. Kos deg med den,

      Slett