søndag 1. september 2013

Ut på tur -Sveits med tog, Zurich

Zurich med tre ord. Ren og ordentlig by, høflighet er forventet
Turen fra Lucerne til Zurich tok 45 minutter. Zurich ligger også ved en stor sjø, Lake of Zurich, og elven Limmat deler gamlebyen i to. Jeg hadde to overnattinger i Zurich, og fikk sett en del. Jeg ble ikke like begeistret for Zurich som for Lucerne, men byen er absolutt verdt et besøk.








For å få mest mulig ut av oppholdet startet jeg morgenen med å ta banen opp til universitetsområdet. det ligger på en høyde og gir fin utsikt over byen, elven og sjøen. Et alternativ - som jeg ikke tok - er å ta toget (gratis hvis du har Swiss-pass) til Uetilberg for å få panorma utsikt over byen. Jeg var innom turistkontoret på jernbanen og kjøpte en sightseeing tur med den gamle bussen (the tram), og en båttur på sjøen. I tillegg gikk jeg i gamlebyen i en hel dag, og den er akkurat passe stor til at det er lett å få god oversikt på noen timer.
Fra gamlebyen, full av sjarmerende smau, eller "gasse" .

Inntrykket av Zurich er at alt er veldig ordentlig og skikkelig. Noe av det som fasinerte meg var at de "pakker inn" båtene sine, sikkert fordi de ikke skal bli våte og skitne, men det så veldig merkelig ut. Masse båter - alle pent pakket inn. Jeg vet ikke om det er betegnende for "folkesjelen", men det passet på en måte inn i bildet jeg fikk av byen da jeg var der.



 Om kvelden spiste jeg på en restaurant som ligger ved sjøen. Det er litt utenfor bykjernen, og man kan enten ta taxi med fire hjul eller - og det er mye kulere - båt taxi. De har stopp hele veien langs Limmat-elven. Link til restauranten ligger her, og det som gjør den verdt et besøk er ikke bare den gode maten, men også den fantastiske beliggenheten. Reserver bord og be om å få sitte ved sjøen.
På rekke og rad, pent innpakket.

 Når du bestiller hotel i Zurich kan det være lurt å få et som ligger ved elven. Det jeg hadde var på ingen måte noe å skrive hjem om, men jeg innom et sted som skal være veldig bra. Det heter Storken, båt taxien har stopp på hotellets kai og de er plassert midt i hjertet av gamlebyen. Link til hotellet ligger her.

Zurich er, på samme måte som Lucerne, et supert valg for en lang- eller korthelg. Du kan få gode priser med SAS, og prisnivået ligger rett under det norske. God mat og stemning, og uvirkelig vakker beliggenhet med alpefjellene som omkranser byen. Det er ikke et sted for shopping - til det er det for dyrt, det ligger på norsk prisnivå.

Anbefales!
God tur!

2 kommentarer:

  1. Åh... vakre Zurich! Har vært der flere ganger, har en venninne der så vi har fått oppleve byen som "nesten-innfødte". Takk for gjensynet, det er alt for lenge siden nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ha en som er "local" er alltid helt supert. Men også en by som det var usedvanlig enkelt og greit å orientere seg i. Veldig sjarmerende.

      Slett